- Het personeelstekort bij ProRail houdt nog tot 2023 aan.
- De tekorten zorgden al voor de uitval van treinen doordat er geen verkeersregelaars beschikbaar waren.
- Ondertussen heerst er met name in Utrecht onvrede onder het personeel over de werksituatie.
- LEES OOK: NS roept op tot extra investeringen in Europees spoornetwerk
Het personeelstekort bij ProRail, dat de afgelopen periode ook voor de uitval van forenzentreinen zorgde, is pas in 2023 opgelost. Ondertussen heerst er onvrede onder het personeel over de situatie op het wer.
De spoorwegbeheerder bevestigt eerdere berichtgeving van het AD over de klachten onder het personeel. Die krant schreef op basis van anonieme werknemers dat de werksfeer met name op de post in Utrecht “verziekt” is. Met die omschrijving is ProRail het echter niet eens. ProRail erkent wel dat mensen boos zijn op de omstandigheden zoals ze nu zijn.
“We hadden eerder moeten anticiperen op het personeelstekort en moeten luisteren naar geluiden van medewerkers dat dit zou gebeuren”, zegt een woordvoerder. Volgens hem was er anders ook wel sprake geweest van een tekort aan verkeersleiders, maar als er eerder actie was ondernomen was die wel van “een andere aard” geweest.
Het tekort aan verkeersleiders bij ProRail speelt al langer, onder meer doordat veel medewerkers met pensioen gingen. Om die reden worden vaker treinen noodgedwongen uit de dienstregeling geschrapt. Volgens de spoorbeheerder is dat tot nu toe wel met name in de vakantieperiodes gebeurd. Zo vielen er pas geleden treinritten uit tussen Nijmegen, Arnhem en Utrecht.
'Personeel is flexibel', maar er wordt veel gevraagd
De spoorbeheerder verwacht pas over ruim een jaar, in 2023, het personeelstekort zoveel mogelijk opgelost te hebben.
Volgens ProRail is een groot deel van de medewerkers flexibel wanneer wordt gevraagd geen pauze te houden of eerder terug te komen van vakantie. "Er is ook een groep mensen waar de rek uit is. Dat is begrijpelijk met de hoge werkdruk", zegt een woordvoerder namens het bedrijf.
In Utrecht is momenteel de helft van de ongeveer honderd verkeersleiders helemaal niet inzetbaar. "Er is te veel gevraagd van het personeel", aldus de zegsman.
ProRail heeft onder meer gepensioneerden en oud-medewerkers gevraagd tijdelijk in te vallen wanneer er gaten vallen. Ook wordt gekeken of de opleiding kan worden verkort en het slagingspercentage van die opleiding kan worden verhoogd. De spoorwegbeheerder benadrukt dat dit niet ten koste gaat van de veiligheid op het spoor.
Het bedrijf verwacht volgend jaar de eerste "verlichting" door inzet van nieuw opgeleide verkeersleiders.
Alle treinverkeersleiders en decentrale verkeersleiders van ProRail krijgen vanaf 1 december een compensatietoeslag, omdat ze heel veel flexibiliteit moeten opbrengen. ProRail noemt de toeslag "een blijk van erkenning en waardering".